Sunday 17 February 2013

Valentine day… after

Is tak sambut valentine… ada atau tiada kekasih … sebab takda makna, lagipun tak elok sebagai seorang Muslim. Harini tak mengingatkan Ismi apa-apapun cuma hari selepas itu menjadi satu petanda untuknya. Petanda apa? Entahlah…..dengan hujan yang turun tiba-tiba setelah hampir berminggu panas terik…. Dengan strategi mengelak yang tidak berhasil dan juga dia yang hadir kembali dalam hidupnya…… Sesi bengkel yang dihadiri Ismi hari ini, hanya dipenuhi oleh chatting… pengisian bengkel dah terbias dan lansung tak dihayatinya.
Ismi: Fokus fokus... (dalam hatinya…. Byk pulak soalannya)
Abang: hahahahaha ok2
Ismi: Ceramah best ni...sy dh delete chat td
Abang: hem xmau jgk tukaq leman dia tu. ....ok2 fokus2
Ismi: Bye bye.. X daulat la rini :p
Abang: mmg xdaulat dh laaa..adik oiiiiiiii... saya xboleh jd macam tulah….. la ni hari hari nk kena smbg. .. bekpi kat angah la na...selagi angah xcross border, bek pi la...blh..
Ismi: Mmmm sib baik sy bkn Maya Karin
Abang: hahahahhahaha....kalau maya karin, angah xjd angah la.... yg tu high class! Kiranya ok la na..
Ismi: (muka alien)
Abang: alien tu maksud dia setuju la kut no....hahhaaha..nk fokus jgk ka yg ni...hahaha
Ismi: Fokus fokus
Kenapa Maya Karin? Penceramah bercerita berkenaan seorang lelaki yang dalam jiwa dan hatinya berkata “ Aku akan terus setia kepada isteriku…takkan tergoda/cari yang lain dengan sangat kofiden”. Tapi tiba-tiba dia terlanggar Maya Karin dan dgn kuasa Allah s.w.t Maya Karin jatuh hati padanya dan ingin berkahwin. Jadi lelaki ini mula goyah. The value is if you try to do/achieve/believing something please make sure it is not 10 of 10….leave 1 for other consequences….means you need 9 of 10. Just leave a space so that you didn’t feel so depressed of not able to complete them. Inilah yang sebenarnya Ismi takut dan risau about Angah but he seems not. Ismi takkan tanya dia lagi…InsyaAllah tapi Is akan cuba mengelak sebab hati Is mula sakit,fikiran pun rasa terganggu…. Jika tak dapat chatting dari Angah. Harini Angah tukar gambar WhatsApp sebab Is suruh. Takut member lain nampak dan syak bukan-bukan. And guess what? He changes to Bill Gates!!!! Tabah Is!!! Kenapa guna gambar serupa dengan Faiz….and this is the story of Faiz........
After two years… didn’t expect Faiz would YM again (tapi sebenarnya memang Ismi ternanti-nanti pun). In the meanwhile a Gtalk from SAM appear…just a smiley… but still Ismi choose YM. Sorry SAM. Sangat asyik melayan YM…perasaan gembira tu tak dapat digambarkan olehnya.

Starting with a few “Buzz”, bertanya khabar dan paksaan suruh orang telefon dia. Alasannya kredit tinggal 40 sen sebab dia baru je langgan internet. Ismi mengelak dengan bersungguh-sungguh…sebabnya kenapa dia beria sangat nak bercakap,seolah-olah ada soalan penting yang ingin ditanyakan. Pada ismi pula, tiada apa-apa yang serius sebab mereka tiada kaitan pun dan setelah dua tahun… apa sangat yang penting tu? Pandai sungguh yer mengayat…. Bergetar jiwanya dengan bermacam persoalan. Nasib baik Ismi tak tergoda dengan paksaan dia. Akhirnya Ismi tahu jua tujuannya, dia hanya nak test application yang baru di download ke telefon pintarnya…. Cissss dah cuba pada isterinya… pastu bila boring nak cuba dengan Is pula.  

Dalam minda Is… terukir kembali perkataan “ Ismi, Engkau hanya tempat mengisi kesunyian dan hilangkan kebosanan”. Hatinya kembali terusik “ Kenapa aku asyik jumpa dengan orang sama perangai ni? Strategi berkawan pun sama… ayat pun sama ‘percayakan saya’….status pun sama” . What a pathetic?

Ismi’s Weather forecast : Adakah aku terjatuh ke dalam lubang yang sama? Hanya kerana wujudnya perasaan selesa dan serasi walaupun kuat aku mengelak. Yang jelas mereka bukan ditakdirkan untukku….tapi mengapa perlu persinggahan ini?
Atau ini cuma ujian Allah s.w.t untukku sekali lagi kerana aku mampu menghadapinya dengan lebih baik….. J sebagai petunjuk yg keputusan aku sebelum ni benar. Tapi mampukah aku untuk terus menghadapinya?

No comments:

Post a Comment